Är du en sådan som tränar? Härligt. Alla mår bra av träning oavsett vilken typ det handlar om. Simma längd efter längd i en bassäng kan låta mördande tråkigt för den som hellre cyklar mountainbike och den som gillar att lyfta tunga vikter för att testa sina gränser kan ha svårt att förstå vitsen med simhopp eller gymnastik. Men det viktiga är att det finns något för alla. Det gäller bara att hitta det som känns kul och engagerande för då blir träningen också av. Något som är gemensamt för alla som tränar oavsett nivå är att hud och hår kan bli väldigt uttorkade av olika skäl. Inte minst den obligatoriska duschen efter träning kan bli ett problem för många, men också sol och vind för de som tränar utomhus. Det är därför viktigt att vara noga med ansiktsrengöring och återfuktning av huden.

Simträning i bassäng

För de allra flesta innebär simträning långa pass i inomhusbassäng under större delen av året. Huden är i konstant kontakt med vattnet som ofta innehåller klor eller någon form av desinfektionsmedel som kan påverka huden negativt. Efter varje pass är det därför klokt att inte bara duscha för att få bort bassängvattnet utan också ägna en stund åt ansiktsrengöring för att huden ska må bra. Vid utomhusträning i bassäng gäller i stort sett samma råd men då kan det även bli påverkan från solsken vilket gör det extra viktigt att ta hand om huden och håret på rätt sätt. Var noga med daglig ansiktsrengöring, smörj in och solskydda efter anvisningarna så minskar du risken att huden åldras i förtid.

Open water eller swimrun

Något som har blivit populärt på senare år är så kallad open water, alltså simning i öppet vatten och ibland kombinerat med löpning så att man omväxlande simmar och löper olika sträckor under träning eller tävling. Det här är en sport som är rejält krävande när det gäller tävling, men å andra sidan är det många motionslöpare som gärna lägger till en liten simsträcka för att få till större variation på träningspassen. Simning i öppet vatten kan betyda både saltvatten, bräckt vatten och sötvatten. I kombination med löpning blir det gärna smutsiga stänk över hela kroppen och då blir det extra viktigt med skonsam och vårdande ansiktsrengöring efteråt. Före pass eller tävling behövs skyddande behandling med hög solskyddsfaktor för att minska påfrestningen på huden. Tänk även på armar och ben i det avseendet.

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.